Dejte šanci stravě s nízkým obsahem uhlohydrátů a oslavující tuky

Nová obsáhlá studie ukazuje, že lidé, kteří se vyhýbají uhlohydrátům a jedí více tuků, včetně těch nasycených, dokáží se zbavit většího množství tělesného tuku a mají menší riziko kardiovaskulárních onemocnění ve srovnání s lidmi, kteří preferují nízkotučnou dietu, propagovanou po desetiletí autoritami z oblasti zdraví.
Tato zjistění budou těžko posledním výstřelem v dlouhotrvající a  často bouřlivé debatě o tom, jakou stravu podporující hubnutí a celkové zlepšení zdravotního stavu upřednostnit. Názor, že tuky, především ty nasycené, jsou škodlivé pro naše zdraví, se objevil před mnoha desetiletími na základě porovnání nemocnosti mezi velkými populacemi.
Ale novější klinické studie, zkoumající jednotlivce a jejich stravu v průběhu času, nám dávají jiný obrázek. Některé z nich jasně dokazují, že strava chudá na uhlohydráty a bohatá na tuky (s vyjímkou trans-tuků) výrazně snižuje riziko kardiovaskulárních chorob. Nová zjištění naznačují, že tato strategie efektivněji redukuje tělesný tuk a rovněž celkově snižuje tělesnou hmotnost.
Nová studie byla financovaná National Institutes of Health a publikována v Annals of Internal Medicine. Zahrnovala skupinu 150 mužů a žen různých ras - výjimečnou pro klinické výživové studie - které byl "předepsán" roční jídelníček buď chudý na uhlohydráty nebo na tuky, ale nebyl jakkoliv omezen celkovým množstvím kalorií.
"Pokud vím, toto je první dlouhodobá studie, která nezahrnuje omezení v počtu kalorií", řekl Dariush Mozaffarian, děkan Friedman School of Nutrition Science and Policy na Tuft Universitě, který nebyl do studie nijak zapojen.
Strava s nízkým podílem uhlohydrátů a vysokým podílem tuků a proteinů byla předepisována za účelem hubnutí od 70. let minulého století, kdy byla zpopularizována Dr. Robertem Atkinsem. Mezi dlouhodobou kritikou tohoto přístupu převládaly  argumenty, že ztráta tělesné hmotnosti u pacientů na této stravě je zapříčiněna ztrátou vody a ne tělesného tuku a že rizikové faktory srdečních onemocnění vzrostly díky dlouhodobému příjmu nasycených tuků způsobených větší konzumací masa a mléčných produktů.
“Mnoho výživových poradců a zdravotních autorit vystupovalo aktivně proti nízko-uhlohydrátové stravě”, řekla vedoucí autorka nové studie, Dr. Lydia A. Bazzano z Tulane University School of Public Health and Tropical Medicine. “Všeobecně se uvažovalo, že v okamžiku příjmu nasyceného tuku se automaticky zvýší cholesterol”, řekla.
Nová studie ukazuje, že tomu tak není.
Na konci ročního testování skupina konzumující nízko-uhlohydrátovou stravu zhubla v průměru o 4kg více, než “nízkotučná” skupina. Ztráta tělesného tuku byla u nízko-uhlohydrátové skupiny ještě výraznější, stejně tak i nárůst svalové hmoty - bez ohledu na fakt, že ani jedna ze skupin nezměnila hladinu tělesné aktivity.
Zatímco "nízkotučná" skupina zhubla, rovněž ztratila více svalů, než tuku.
“Ve skutečnosti ztratili čistou svalovou hmotu, což je špatně” řekl Dr. Mozaffarian. “Poměr čisté svalové hmoty k tělesnému tuku je podstatně důležitější, než celková hmotnost. A to je velmi důležité zjištění, které nám ukazuje, proč si nízko-uhlohydrátová a zároveň "tučná" skupina vedla ve studii metabolicky tak dobře.”
Skupina konzumující vysoké množství tuků následovala něco, co by se dalo nazvat modifikovanou Atkinsovou dietou. Bylo jim řečeno, aby konzumovali předeším bílkoviny a tuk a aby dávali přednost potravinám s nenasycenými tuky, jako např. rybám, olivovému oleji nebo oříškům. Bylo jim ale umožněno jíst i potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků, včetně sýrů a červeného masa.
Typický denní jídelníček nebyl nijak složitý: vajíčka k snídani, salát z tuňáka k obědu a nějaký typ proteinu k večeři, jako např. červené maso, kuřecí maso, ryby, vepřové maso nebo tofu - společně se zeleninou. Nízko-uhlohydrátová skupina byla povzbuzována k vaření na olivovém a řepkovém oleji, ale máslo bylo rovněž povoleno.
Celkově přijmuli něco více jak 13% denních kalorií z nasycených tuků, což je více jak dvojnásobek oproti 5-6% limitu doporučenému American Heart Association. Většina přijmutých tuků byla nicméně nenasycených.
Nízkotučná skupina zahrnula do stravy více obilí, cereálií a škrobů. Snížila množství přijmutých tuků pod 30% denního příjmu kalorií, což odpovídá dietetickým doporučením federálních úřadů. Druhá skupina zvýšila celkové množství tuků ve stravě nad 40% denního příjmu kalorií.
Obě skupiny byly motivovány ke konzumaci zeleniny a nízko-uhlohydrátová skupina rovněž k zařazení luštěnin a ovoce do jídelníčku.
Na konci výzkumu vykazovali lidé ve skupině s nízkou konzumací uhlohydrátů známky zánětlivých procesů a trigyceridy, tuk kolující v krvi, výrazně klesly. Množství jejich HDL (dobrého) cholesterolu vzrostlo více, než u skupiny, která konzumovala nízkotučnou potravu.
Krevní tlak, celkový cholesterol a LDL, tzv. špatný cholesterol, zůstal nezměněn u obou skupin.
Nicméně, nízko-uhlohydrátová skupina si celkově vedla natolik dobře, že se jí podařilo snížit skóre na Framingham rizikové stupnici, který propočítává pravděpodobnost srdečního infarktu v průběhu následujících 10 let. “Nízkotučná” skupina nedosáhla v průměru u Framinghamského hodnocení rizika žádného zlepšení.
Jeden důležitý ukazatel srdečních onemocnění, který studie nevzala v potaz, řekl Dr. Sniderman, byla relativní velikost a počet LDL částic v krevním řečišti. Dva lidé mohou mít stejnou průměrnou koncentraci LDL, ale rozdílné riziko infarktu a dalších srdečních onemocnění, které závisí na tom, zda mají velké množství malých, zahuštěných LDL částic nebo malé množství velkých, nadýchaných LDL částic.
Strava bohatá na rafinované uhlohydráty má tendenci zvyšovat celkové množství LDL částic a zároveň vychylovat poměr ve prospěch těch malých, hustých LDL částic, které přispívají ke vzniku aterosklerózy. Nasycené tuky mají tendenci vytvářet velké, nepřilnavé částice, které neucpávají cévy, alespoň v případech, kdy příjem uhlohydrátů není vysoký, říká Dr. Ronald M. Krauss, bývalý předseda představenstva komise připravující dietetické zásady při American Heart Association.
Malé, husté LDL částice jsou obvykle diagnostikovány u pacientů se srdečními problémy a u pacientů s vysokými triglyceridy, obezitou a dalšími aspekty tzv. metabolického syndromu, říká Dr. Krauss, který je rovněž ředitelem výzkumu aterosklerózy při Children’s Hospital Oakland Research Institute.
“Byl jsem vždy velkým zastáncem posunutí nasycených tuků níže na seznamu priorit dietetických doporučení a to z jednoho důvodu: kvůli zvýšení důležitosti metabolického syndromu a role, kterou uhlohydráty hrají” řekl Dr. Krauss.
Dr. Mozaffarian řekl, že výzkum jasně naznačil, že zdravotní autority by se měly jasně odklonit od trendu omezování tuků ve stravě a podpořit lidi v konzumaci méně zpracovaných potravin, hlavně pak těch s rafinovanými karbohydráty.
Průměrný člověk nemusí sledovat výživová doporučení ze strany federálních úřadů, ale jejich vliv je patrný například ve školách a přístupu ke stravování žáků, kdy mnoho škol vyřadilo z jídelníčku plnotučné mléko, ale nebrání se podávání nízkotučného čokoládového mléka plného cukrů, řekl Dr. Mozaffarian.

Zdroj: New York Times

 Přestože se dá tato studie pokládat za průlomovou, především v propagaci výsledků, které se jí dostalo, nepředpokládáme, že USDA/American Heart Association nebo naše Ministerstvo zdravotnictví v krátké době přizná, že nás všechny vodilo posledních 50 let za nos. Studie má z našeho pohledu nejednoznačné výsledky, především pak díky tomu, že se důrazněji nerozlišovalo mezi nasycenými a nenasycenými tuky - závěr je z pohledu laika spíše v duchu "cukry/škroby/nízkotučné produkty NE" a nikoliv "cukry/škroby/nízkotučné produkty NE, nasycené tuky ANO" - tento závěr by byl jasným odlišením nasycenosti tuků, stejně jako špatný vliv vysoko-uhlohydrátové a zároveň nízkotučné stravy, který z výsledků této obsáhlé studie dokáže vyčíst i onen laik... Jak americké, tak i to naše zemědělství je dlouhodobě nasměrováno na masovou produkci obilnin a olejnatých plodin s vysokou výtěžností. Lobby je obrovská a tak nám nezbyde nic jiného, než i nadále podporovat malé farmáře, kteří svou filozofií a přístupem k pěstování bio-produktů a přirozenému způsobu chovu jsou tak trochu proti proudu...

Ve studii je navíc zmíněn jeden fakt, který bohužel neví ani většina praktických lékařů - skutečnost, že celkový cholesterol, ani poměr LDL a HDL cholesterolu není faktorem, který by měl být při vzniku srdečních onemocnění brán v potaz! Tím je především poměr triglyceridů (ideálně co nejnižší) k množství HDL cholesterolu (ideálně co nejvyšší) a další dva parametry - podíl malých LDL-P částic (co nejmenší množství) k množství těch velkých LDL částic a pak množství C-reaktivního proteinu, jehož větší množství v krvi signalizuje zánětlivý proces v těle. 

Je až zarážející, že za celou tou nízkotučnou mánií a honbou za živočišnými tuky stojí prakticky dvě osoby. V první řadě je to Ansel Keyes, který svou značně zmanipulovanou studií (na myších!!!) vše začal. A v době, kdy se zdálo, že budou jeho závěry rozbity a celá studie označena za nevědeckou, přichází na scénu Dr. Dean Ornish s dalším zmanipulovaným výzkumem. Oba pánové měli jednu společnou vlastnost, která obvykle bývá řazena mezi pozitivní - cílevědomost. Bohužel nezměnili svůj cíl ani kvůli zdraví lidstva jako celku... Ansel Keyes byl navíc výtečným lobbistou a Dean Ornish měl k setrvání na "své pravdě" pragmatický důvod - postavil na ní své multi-miliardové impérium s pobočkami po celém světě (poradenství v oblasti zdravé výživy + publikační činnost založená na výsledcích jeho výzkumu).  

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn