11 způsobů, jak rychle zvýšit naši energii

Spousta lidí dnes často bojuje s únavou. Dnes pominu chronický únavový syndrom či jiné závažné nemoci a zkusím se zaměřit na pár tipů, které vám mohou pomoci rychle odstranit občasnou únavu. 
Patříte mezi ty, kterým se někdy zavírají oční víčka již brzy odpoledne? Co uděláte? Sáhnete po nějaké tyčince, šálku kávy nebo energetickém nápoji? Cukr i kofein vám dodá okamžitou energii, ale jistě víte, že tato energie je jen na krátkou dobu - jak rychle stoupne, tak rychle odezní. Chcete-li vydržet dokonce pracovního dne, musíte tento postup opakovat stále dokola. Obě uvedené látky mají svá negativa a tak je dobré zařadit do svého života ještě další “triky”, které nám mohou pomoci udržet energii stabilnější.

Níže se zkuste inspirovat v seznamu bojovníků proti únavě: 

1. Nepřeskakujte snídani. Lidé, kteří každé ráno snídají, mají více energie a méně stresu, než lidé, kteří snídani vynechávají. Ještě horší než vynechaná snídaně je snídaně nevhodná. Tam osobně řadím velmi častý zvyk mých klientů kávičku s buchetkou nebo kávičku s bílým rohlíkem, mazaným čímkoliv. Volte tedy k snídani potraviny s vyšší glykemickým indexem, abyste zabránili hladu, který po vynechané či nevhodné snídani přichází. Možností pro ty, kteří jaksi nemají ráno hlad či chuť, je námi již zveřejněná možnost kávy s máslem. Po ránu dodaný tuk bude ve vašem těle fungovat jako palivo a tělo bude stále v ketogenním stavu, do kterého se během noci, resp. delší doby bez jídla, dostává.

2. Zacvičte si. Některé studie zjistily, že jóga, která při cvičení  používá různé polohy, hluboké dýchání a meditaci, může být vynikajícím pomocníkem proti únavě.

3. Zazpívejte si svou oblíbenou melodii. Zpěv vám zdvihne emoce na maximum, zatímco sníží hladinu stresových hormonů v těle. Po ránu se hodí k této aktivitě koupelna nebo o něco později vaše auto. Soukromí je důležité, pokud nezpíváte bezvadně :-)

4. Napijte se vody. Dehydratace může způsobit pocit vyčerpanosti a únavy. Nemusíte hned vypít doporučení "osm sklenic denně", ale zaměřte se na pití dostatečného množství čisté vody (ne slazených nápojů), aby bylo vaše tělo dobře hydratované. Jak poznáte, že je vaše tělo dobře hydratované? Jednoduše: Nemáte pocit žízně a vaše moč je světlá. Výjimku v podobě tmavě zbarvené moči můžete zaznamenat při konzumaci některých potravinových suplementů či léků. Pak to není známka nedostatečné hydratace. V každém případě se snažte pít pravidelně během celého dne - nedohánějte doporučený denní příjem tekutin až večer. 

5. Jezte oříšky. Snězte hrst mandlí, které jsou dobrým zdrojem bílkovin potřebných pro zdravý růst a regeneraci buněk. Jsou bohaté na vitaminy B1, B6 a na vitamin E. Mandle jsou jedním z nejbohatších rostlinných zdrojů vápníku a fosforu. Obsahují též významné množství hořčíku, draslíku a železa. Obsah vápníku v mandlích je o hodně vyšší než v mléku. Mandle jsou velmi bohaté na zinek, měď a mangan (stopové prvky, které plní důležité funkce v těle). Mandle, jako jediné ve své kategorii, pracují v našem těle zásadotvorně. Konzumujte mandle i se slupkou, protože obsahují vlákninu a antioxidanty. Máte-li nedostatek uvedených živin, můžete se cítit unavení.
Variantně můžete zařadit i kokos, kešu, lískové oříšky, macadamia, pekanové nebo vlašské ořechy.

6. Vůně skořice. Výzkum dokazují, že jen závan tohoto voňavého koření může snížit únavu a budete cítit čilejší. Kupte si 100% esenciální skořicový olej, který se používá do aromalamp. Nemáte-li zrovna takovou lampu po ruce, nebojte se kápnout si trochu tohoto oleje na zápěstí (jako když zkoušíte vůni v parfumerii) a občas si přičichněte. Další možností je vůně máty peprné. Jistou variantou jsou i žvýkačky s oběma příchutěmi. 

7. Hýbejte se. Cvičení je přírodní energetický stimulátor. Vždy, když si zacvičíte, krev obohacená kyslíkem proudí do vašeho srdce, svalů i mozku. Pravidelné zařazení cvičení do vašeho dne vám pomůže udržet energii na vrcholu. A když to nejde jinak, stačí pouhých 10 minut. Využijte k pohybu každou možnost - nejezděte výtahem, využijte každé schody ke krátkému protažení, choďte co nejvíce pěšky, při telefonování vstaňte od stolu a přecházejte po místnosti. Každý pohyb navíc vaše tělo ocení.

8. Nechte působit slunce. Výzkum potvrzuje, že jen pár minut chůze v teplém a jasném dni zlepšuje náladu, paměť a schopnost přijímat nové informace. Chůze venku vám může dokonce zlepšit sebevědomí. Nemůžete-li se dostat vůbec ven, alespoň roztáhněte záclony a závěsy či vytáhnětě žaluzie. Nakonec nedostatek vitaminu D, které nám slunce dodává, bychom také neměli podceňovat. 

9. Něco zakousněte. Váš mozek potřebuje palivo pro provoz. Když klesne hladina cukru v krvi, vaše mysl nebude fungovat naplno. Pokud vám začíná padat hlava, snězte svačinu, která vám poskytne dostatek energie pro zbytek odpoledne. Zkuste svačinu, která kombinuje proteiny se sacharidy s pomalým metabolizováním - např. živý jogurt s rozmačkaným banánem a skořicí nebo müsli z ovesných vloček s čerstvým ovocem. Toto je nejlepší pro udržení hladiny cukru v krvi v dlouhodobém horizontu.

10. Kontakty s pozitivními přáteli. Emoce jsou překvapivě nakažlivé. Lidé, kteří jsou stále negativní, mohou vysávat vaši energii, zatímco ti, kteří jsou vždy nadšení a pozitivní, vám mohou dodat spoustu energie. 

11. Dýchejte zhluboka. Cítíte-li únavu, vyjděte na čerstvý vzduch a několikrát se zhluboka nadýchněte (nejlépe do břicha). Zároveň velmi pomalu vydechujte. Příliv energie je okamžitý. 

 

Věřím, že jsem vás těmito body inspirovala a že některý z těchto levných a rychlých metod zkusíte. Závěrem přidám variantu k oblíbenému pití kávy, která na rozdíl od kávy neznamená kyselý efekt a zároveň dodá tělu spoustu antioxidantů a minerálních látek. Jedná se o čaj matcha. Jde o velmi kvalitní zelený čaj rozemletý na prášek. Možná si budete na jeho chuť zvykat, možná si oblíbíte jako my okamžitě:-)

Kategorie: 
Obrázek uživatele Veronika Novotná

O autorovi

Výživová poradkyně se zaměřením na výživové i zdravotní potíže u dětí, dospělých i seniorů. 

"Nechť strava je tvojí medicínou." Hippokratés