-
Zveřejnil:
Martin Novotný - Komentáře: 0
-
Štítky:
Další díly
To, že nás reklamy všeho druhu a všech formátů ovlivňují (vědomě i podvědomě) je fakt, se kterým se musíme smířit. Pokud by to neplatilo, velké korporace by neutrácely miliardy za televizní čas nebo za stránky velikosti A3 v hlavních denících a raději investovaly peníze jiným způsobem. Jedinou možností, jak se této "masáži" vyhnout, je zavřít se v nějaké jeskyni a žít jako poustevník...
Dnešním dnem začínáme novou rubriku, ve které hodláme "pitvat" některé z reklam, upozorňovat na lži, polopravdy, úplné nesmysly a překroucená fakta. Chceme přežít a šířit naše myšlenky k stále většímu počtu čtenářů, takže se chceme zaměřit na části reklam, kde svá tvrzení dokážeme podpořit výsledky vědeckých studií a uděláme maximum pro oprostění se od emocí, které nás chtě nechtě ovládají. A proč by vlastně neměly? Soustřeďme jen na statisticky nejúčinnější (= vizuální) reklamu. Všichni platíme koncesionářské poplatky a i tak se Rada pro rozhlasové a televizní vysílání raději zabývá tím, že v nějakém pořadu vysílaném před 22:00 padlo sprosté slovo než tím, že nás různé korporace v průběhu celého dne bombardují reklamou, jejímiž důsledky je to, že konzumujeme potraviny, které nás pomalu zabíjejí. Zvláštní svět - pokud by např. Dacia zveřejnila reklamu na její nové SUV a tvrdila o něm, že je "nejrychlejší v Evropě", asi by se obratem ozvaly všechny automobilky s nějakým SUV v sortimentu (a možná i majitelé těchto SUV) a reklama by byla rychle stáhnuta. Nepamatuji si, kdy by se tak stalo v případě potravin... I proto tato nová rubrika. Jejím cílem je uvádět informace v reklamách obsažené na pravou míru a chránit nás (a hlavně naše děti, na které je velká část reklam cílena) před produkty, které si naši pozornost vůbec nezaslouží. Víme, že vy, naši čtenáři, máte určité povědomí o bezzávadnosti či škodlivosti jednotlivých produktů a tak budeme rádi, pokud "pitevní protokoly" přepošlete svým známým a nejbližším, o kterých sami víte, že se podobnou reklamou nechají snadněji ovlivnit.
Pitevní protokol
Věc: Rama s máslem
Média: billboardy a tištěná média
Foto jednoho z prvních billiboardů na Ramu s máslem (duben 2014)
Tento pitevní protokol bude tak trochu jiný a vyžaduje si malý výlet do historie... Margaríny, mezi něž se Rama s máslem řadí (bez ohledu na obsažené máslo) jsou jedním z největších jedů uvedených na trhu za posledních 100 let. Jejich rozkvět začal v polovině 60. let minulého století jako reakce na značně zmanipulovanou studii Ansela Keyese, která v principu dehonestovala všechny nasycené tuky (máslo, sádlo, lůj, atd.) a pro následujích 50+ let nastavila trend nízkotučné stravy s vysokým obsahem sacharidů (mj. prosazováním celozrnných potravin). Důsledky tohoto kroku jsou spojovány s raketovým růstem obezity a cukrovky typu B. Faktu, že pošpinění nasycených tuků se týkalo hlavně těch živočišných, se okamžitě chytly velké korporace zpracovávající rostlinné mono a více-nenasycené tuky a oleje a na celé vlně se náležitě svezly (a nadále vezou). I přes změnu v technologii výroby margarínů, která podstatně snížila obsah trans-mastných kyselin, u nichž byl jedoznačně prokázán destruktivní účinek na lidské zdraví, margaríny nadále zůstávájí hlavním přispivatelem zánětlivých procesů v těle, které jsou základním předpokladem vzniku spousty nemocí... Firmy jako Unilever (producent Ramy) nebo Procter & Gamble (producent Crisco, synonymu pro ztužený tuk v anglicky mluvících zemích) jsou tato fakta známá. To jim ale nebrání v tomto byznysu s naším zdravím a jejich marketingoví specialisté přizpůsobují směr tak, aby zdroj zisků nevyschl... I díky rozvoji internetu v posledních 20 letech a jeho dostupnosti široké veřejnosti postupně dochází ke změnám. Stále více lidí se dozvídá o studii Ansela Keyse, o jejích křehkých základech a manipulaci s výsledky a hlavně o důsledcích jejího uvedení do praxe. A díky klinickým studiím, které se v posledních letech dostávají na veřejnost je jasné, že hlavně více-nenasycené tuky jsou tím "ďáblem". Jejich tendence k oxidaci (mastné kyseliny s volnými uhlíky na konci jejich řetězců mají snahu "nasytit se") způsobuje nejen to, že se rapidně kazí (= žluknou), ale v případě oxidace v lidském těle jsou skutečnou zkázou. Oxidace v těle rovná se velké množství volných radikálů. Pokud nemáme dostatek antioxidantů, které by proti volným radikálům bojovaly, pak dochází k nezvratným zdravotním změnám.
A teď již k margarínu č. 1 na českém trhu... Rama dlouhou dobu nic na receptuře nemusela výrazně měnit. Rama byla prostě Ramou... Jak jsem již naznačil výše, před několika lety se začal trend obracet a čím dál tím více lidí se vrací k tukům, které používaly naše babičky - máslu, sádlu, živočišným tukům obecně. A s čím přišel Unilever? Rama s příchutí másla!!! Vlk se nažral a koza zůstala celá. Nadále můžete konzumovat naše jedy a navíc s chutí, kterou máte tak rádi!!! Prodeje stále klesají na úkor másla? Tak co třeba Rama s máslem?!?! Pokud to nezabere??? Koupíme pár mlékáren a vrhneme na trh "Máslo s Ramou" (očekávejte v 2016)!!! A finální krok? Máslo produkované firmou Unilever. Se spoustou levných a nekvalitních přísad, co nejlevnější na výrobu, s maximálním ziskem pro výrobce... Zatím neexistující konec je samozřejmě jen námi vymyšlenou fikcí, nicméně velmi pravděpodobnou. Není totiž pro každého lehké, a u firmy Unilever to evidentně platí, přiznat, že šel nesprávnou cestou. A tak se pomalu, jakousi oklikou, vrací k tradičnímu máslu…
Verdikt:
Jednoznačný palec dolů! Firma Unilever se evidentně při honbě za zisky nezastaví před ničím. Jak se říká - kravské lejno zůstane kravským lejnem, i když do něj vmícháte pár kapek vanilkového extraktu a šálek mléka na zjemnění chuťi... To však platí i o ostatních podobných margarínech. A na závěr jeden test - pokud máte doma nějakého "Mikeše" (= kočku domácí ;-), pak zkuste udělat malý test. Připravte si dvě malé misky, do jedné dejte lžíci margarínu, do druhé lžíci másla a přivolejte svého miláčka. Dejte vědět, kterou misku si vybral a jak si (na másle) pochutnal ;-) Místo čistého margarínu můžete klidně použít Ramu s máslem - výsledek bude stejný - vaše kočka nic tak nechutného nepozře a vy byste také neměli ;-)
V příštím, již standardním pitevním protokolu (bez dlouhého úvodu, reklamní slogan vs. fakta), se můžete těšit na pitvu Brumíků od firmy Danone ;-)
- Pro psaní komentářů se přihlaste nebo zaregistrujte.