Proč vlasy padají?

Každý z nás jich nosí něco mezi 120 až 150 tisíci. Dorůstají o 1 cm a více měsíčně. Pokud jich ztrácíme kolem 100 denně, ani to nepoznáme. Když se ale tento počet zvýší, můžeme příčiny hledat v genetice, nedostatečné výživě, hormonální nerovnováze nebo nadměrném stresu.

 

Genetika 

Nadměrné padání vlasů vlivem dědičných DNA znaků postihuje jak muže, tak i ženy. Přes 50% žen ve věku 50 let a více tento fakt pocítí na vlastní kůži, respektive hřeben. Ale ani v případě, kdy nemáte ve své rodině plešaté předky, nemáte vyhráno - genetická modifikace není o jednom konkrétním genu a je multifaktoriální - geny vaší vlasaté maminky a vlasatého dědecka z tátovy strany se ve vás upraví a je vyhráno. Nebo spíše prohráno. Geneticky podložená plešatost u mužů byla tématem desítek až stovek studií a tak již známe konkrétní geny, které nadměrné vypadávání vlasů zapříčiňují. Odhaduje se, že tyto geny má přes 80% z nás, mužů a že genetika hraje větší roli, než enviromentální podmínky. Ženy se snad identifikace konkrétních genů dočkají rovněž. I s přihlédnutím k tomu, že některým mužům pleš sluší.

 

Výživa 

Anemii způsobuje příliš mnoho nebo příliš málo červených krvinek v krevním oběhu. Máte-li nedostatek železa, dochází k jejich úbytku a stavu nazvanému tak, jak byste předpokládali - anémii z nedostatku železa. Chybí-li vám vitamín B12, počet červených krvinek se naopak zvýší a způsobí tzv. makrolytickou anémii. Železo, minerál potřebný pro zdraví našich vlasů, pokožky a nehtů je ve středu každé molekuly hemoglobinu, červeného krevního barviva, které dělá červené krvinky červenými. Vitamín B12 potřebujeme pro velké množství metabolických a neurologických procesů v našem těle.

Nedostatek vitamínů B-komplexu, užívání léčiv ředících krev, léčiv na revmatoidní artritidu na bázi metotrexátu, lithia (na léčbu bipolární poruchy) a nesteroidálních protizánětlivých léků (včetně ibuprofenu) a anabolických steroidů (bodybuildeři, pozor!) - to vše může rovněž stát za vaší ranní předzrcadlovou depresí. 

 

Hormony 

Vlasy jsou neustále pod kontrolou hormonů žláz s vnitřní sekrecí. Tři nejčastější hormonální poruchy stojící za padáním vlasů: porucha funkce štítné žlázy, vyčerpání nadledvinek a menopauza (u žen), resp. andropauza (u mužů).

Poruchy funkce štítné žlázy, jako je např. Hashimotova choroba, hypothyroitida nebo Gravesova nemoc, mohou stát za ucpaným odpadem umyvadla při ranním česání. Štítná žláza kontroluje metabolismus ve vašem těle a tak růst vlasů je na její správné funkci závislý. Její hormony instruují vlasové cibulky, aby se připravily na další cyklus růstu.

Nadledvinky regulují váš stres. Jsou zodpovědné za produkci hormonů jako např. DHEA nebo kortizol. Nadměrný stres vedoucí k disbalanci těchto hormonů je dalším z důvodů, proč máte po česání hřebem plný vlasů.

Menopauza, resp. andropauza je stavem, kterým si prodejeme všichni z nás - dříve či později. Naše reprodukční orgány postupně sníží produkci svých hormonů a jejich nedostatek stojí opět za nadměrným padáním vlasů.

 

Co můžete pro své vlasy udělat?

  1. Jezte dostatek kvalitních proteinů - jedno jídlo denně s převahou proteinů nad karbohydráty - červené maso, ryby, drůbež, mořské plody, vejce. Vegetariáni, soustřeďte se na hrách a rýži - jejich kombinací získáte nejkompletnější protein, co se esenciálních aminokyselin týče (konzumací artyčoku dodáte isoleucin a profil bude kompletní ;-)
  2. Nechejte si otestovat hladiny železa v krvi. Nezapomeňte si vyžádat i otestování hladiny ferritinu. Bez ohledu na věk a pohlaví i normy uvedené na výsledcích krevního testu by se vaše hodnoty měly pohybovat mezi 85 až 130 µg/dL u železa v krevním séru a 30 až 70 ng/mL u ferritinu. Hodnoty se u mužů/žen, věku a u žen i v okamžiku těhotenství mohou měnit, takže berte prosím výše uvedené hodnoty jako základní vodítko. Nezapomeňte, že jediným významným zdrojem železa je červené maso a další živočišné produkty. Obsahují totiž železo ve formě “heme” (= z latinského krevní) - to je typ železa, které vám v krvi koluje. Zelená listová zelenina a další rostlinné zdroje jsou sice bohaté na železo, ale jeho non-heme forma je pro tělo hůře dostupná a navíc hladinu železa v krvi ovlivní jen minimálně. Pokud jste se rozhodli pro vegetariánský/veganský styl života, zamyslete se mj. nad suplementací železa. Jeho nedostatečnost bývá hlavně u veganů typická. Chelát železa je asi tou nejlepší v současnosti dostupnou formou, která nevyvolává nežádoucí zažívací problémy.
  3. Zabezpečte svým vlasům příliv všech minerálů, vitamínů a dalších mikroživin, které si žádají. Ideálně formou vyvážené stravy, v nouzovém případě pak formou potravinového doplňku speciálně poskládaného pro podporu zdraví vlasů. Jen si dejte pozor na jednotlivé složky, resp. sloučeniny, ve kterých jsou do přípravku přidány. Vnímáme jako velký nešvar fakt, že spousta firem vyrábějících potravinové přípravky použije pro tělo tu nejméně dostupnou formu (obvykle nejlevnější) a navíc ještě využije marketingových tvrzení o elementárním obsahu prvku. U minerálů je to tak, že jsou do potravinových doplňků obvykle dodávány ve formě solí, kdy může např. minerál v ní navázaný tvořit 90% hmotnostního objemu (příkladem může být oxid hořčíku, kde na 100g této sloučeniny je 90 g elementárního hořčíku), ale vstřebatelnost je pouhých 17%. Takže marketingová tvrzení, že “s jednou tabletou 100 mg získáte 90 mg hořčíku” prosím berte s nadhledem - více jak čtyři pětiny draze zaplaceného potravinového doplňku vyčůráte…
  4. Nenaslouchejte reklamám “doporučují 9 z 10 XY” a začněte používat selský rozum! Pokud na šamponu dokážete jako jedinou položku identifikovat vodu (“aqua”, pro ty co nevědí ;-), vratťe lahvičku do regálu. Zvolte přírodní varianty, které si můžete připravit sami (chmel, kopřiva, kokosové mléko - tento týden se můžete těšit na jeden z našich oblíbených receptů) nebo volit hotové produkty s co nejčistšími surovinami, například ty od našich kamarádů z econea.cz
  5. I když budete postupovat přesně podle výše uvedených rad, neočekávejte změnu v řádech dnů. Zastavit padání vlasů nebo dokonce znovu nastartovat jejich růst je otázka měsíců. A pokud vám někdo tvrdí, že to dokáže v řádech dnů, či týdnů, pak máte co dělat s nějakým zázrakem, na který u nás ve VyváženémZdraví nevěříme ;-) Alespoň ne na zázraky tohoto typu.

 

Vyloučíte-li ve vašem případě genetický podklad padání vlasů a nebudete si vědět rady, jak dále, neváhejte se na nás obrátit! V rámci 3 měsíčního koučinku vám dáme nejenom do pořádku váš celkový jídelníček, funkci štítné žlázy, nadledvinek, ale i celého těla ;-)

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn