Třikrát hurá mužnosti

Další díly

Po krátkém intermezzu se vracím k mému "srdečnímu" tématu a jsem zde s dalšími třemi doporučeními úpravy životního stylu, které vám pomohou v maximální produkci testosteronu.  

 

Spánek, spánek, spánek..

Testosteron a kvalita spánku, to jsou spojené nádoby. Týden ponocování s 5 a méně hodinami spánku? Připravte se na 15% pokles produkce testosteronu! A naopak - jak potvrdila studie uveřejněná v roce 2011 v Journal of the American Medical Association, nízké hladiny testosteronu výrazně ovlivňují kvalitu spánku. Chcete-li se tedy ráno budit svěží a plni energie, zkuste se zamyslet nad zásadními úpravami vašeho životního stylu. Tělo vám za to poděkuje tím, že bude pracovat na maximální výkon.

 

Stres pod kontrolou

Všimli jste si faktu, že kontrola nad stresem a úprava vnímání situací, které za stresové považujeme, je zmiňována skoro v každém “TOP5” žebříčku eliminace zdravotních problémů, které nás ve velkém trápí? Ano, stres je všudypřítomný a ovlivňuje nás více, než by bylo záhodno. Před pár tisíci lety nám jednorázová dávka stresových hormonů v okamžiku, kdy jsme například museli utíkat před rozzuřeným mamutem, přišla vhod. Dnes “podobných” situací zažíváme hned několik za hodinu:

  • mám jen 10% baterky na mobilu a nechal jsem si doma nabíječku
  • zapomněla jsem si nastavit nahrávání “Růžovky” na Nově
  • budu mít 5 minut zpoždění na domluvenou schůzku
  • syn dostal pětku z týdenního testu z chemie
  • Slávie to opět projela...

I když přesné souvislosti mezi produkcí kortizolu a testosteronu nejsou na první pohled zřejmé, jakmile tělo uvedeme do stresu, naše tělo se plně věnuje produkci stresových hormonů a nemá čas věnovat se produkci nejenom testosteronu, ale i dalších hormonů, které nám dělají dobře… Stresovým situacím jako takovým se nevyhneme. Jde o to snažit se jim předcházet a přehodnotit, co jako stres budeme považovat - spousta situací si tu reakci “nezaslouží”. 

 

Proberte svou lékárničku

Zkuste udělat čistku v lékárničce a zamyslet se nad tím, jestli můžete ze svého arzenálu vyřadit následující preparáty, které prokazatelně narušují přirozenou tvorbu testosteronu ve vašem těle:

  • analgetika ze skupiny fentanylů (cokoliv končící -fentanyl)
  • analgetika ze skupiny continů (Oxycontin, MS Contin, atd.)
  • glukokortikoidy typu Prednizolon
  • anabolické steroidy a všechny “boostery” testosteronu, které ve velkém výběru najdete ve fitness & bodybuilding obchodech…

Tu první část prosím konzultujte se svým ošetřujícím lékařem. Pokud vám vyřazení těchto, většinou na předpis podávaných léků, posvětí a vy se bez nich obejdete, zkuste je vynechat. K té druhé půlce - pro znovunastartování dostatečné produkce testosteronu skutečně nepotřebujete nic, co by bylo vyrobeno v laboratořích. Při dodržování doporučení ohledně životního stylu (tento a předchozí díl) a změně stravy (následující díl) bude mít vaše tělo vše, co pro tento proces potřebuje! Za spoustou těchto volně prodejných přípravků navíc stojí především masivní marketing (= k prohlášením typu “Zvýší produkci testosteronu o 300%” přistupujte velmi obezřetně…) a udělají především pořádný průvan ve vaší peněžence.

V dalších dvou závěrečných dílech, které budou uveřejněny v průběhu příštího týdne vás seznámím s potravinami, které vám v boji za větší "mužnost" pomohou ;-) 

 

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn