Na velikosti (ne)záleží!

Kontrola velikosti porcí je klíčem ke kontrole obezity! Ne, toto není mé tvrzení. Jen další důkaz, že mainstream média jsou ta poslední, kterým bychom měli naslouchat v okamžiku, kdy jde o naše zdraví… A abych vás nenapínal - první věta v mém článku je ve své podstatě nesmysl. I přes fakt, že jsem jej přesně přeložil z originálního názvu článku bristké BBC.

Jsem celkově klidný a rozvážný člověk. Co mne ale občas uvádí do varu je srážka s lidskou hloupostí a totální neprofesionalita. V případě masových médií to dost často bývá “2 v 1”. Určitě jste si všimli mých postesků na FB stránkách ohledně “výživové poradkyně” z Thomayerovy nemocnice, kterou si občas pozvou dámy ze “Sama doma” nebo připomínky z tohoto týdne o vychloubačném sdělení lékařské komunity, jak se jim krásně daří držet pod kontrolou epidemii cukrovky (nedaří…). 

To, že soukromá média ve snaze pravdivě informovat totálně selhávají, na to si budeme muset zvyknout - přeci jim jde především o sledovanost a nezáleží moc na tom, zda zpráva bude pravdivá, polopravdivá nebo totální lež. U veřejnoprávních médií jakou je Česká televize to skutečně mrzí. Přeci jen je částečně placena z našich poplatků a tak by člověk očekával, že něž něco vypustí do éteru, projde materiál recenzí odborníka. To se evidentně neděje. Od počátku roku se ČT1 dvakrát “chytla” velkého tématu a rozebrala ho nejenom v hlavních zprávách, ale udělala z něj i stěžejní téma některého z diskuzních pořadů. Jak v případě “tři ze čtyřech výskytů rakoviny jsou prostě jen smůlou”, tak i u “očkování nemá za následek epidemii autismu” to navíc udělala tak rychle, že pořady byly odvysílány dříve, než byly obě studie kompletně rozcupovány a označeny jako zmanipulované či špatně interpretované. Jeden by očekával, že redaktor připravující tyto pořady je natolik na výši, že toto dementi nejenom zaregistruje, ale připraví i pokračování, kde se bude snažit uvést věci na pravou míru. Omyl. To se ani v jednom z uvedených příkladů nestalo. Můžeme se jen dohadovat, zda za tím stojí nezájem redaktorů České televize nebo něčí zájmy… 

 

... ne KOLIK toho sníte, ale CO sníte - to se počítá... volte potraviny bohaté na živiny, nikoliv na kalorie!

 

Ale zpátky k tématu. “Potěšující” zpráva pro vás je v tom, že podobný amatérismus nezažíváme jen my v české dolině. Podobně je na tom i britská BBC, synonymum pro “veřejnoprávní médium”. Jejich článek s bombastickým titulkem “Kontrola velikosti porcí je klíčem ke kontrole obezity” mne zaujal natolik, že jsem se po jeho přečtení začetl i do studie, na kterou se odvolával. A mé závěry? Čtěte dále ;-)

Ve vlastní studii není ani zmínka o hodnocení příbytků na váze, stupně nasycení nebo případné konzumace potravin mimo tři hlavní jídla. Ani zmínka o tom, že by se někdo z účastníků studie snažil o zhubnutí. Jak tedy mohlo dojít BBC k závěru “zvrácení epidemie obezity”?

Studie ve skutečnosti analyzovala velikosti porcí ve spojení s rizikem přejídání a závěrem byla hypotéza, že zmenšením porcí všech jídel v průběhu dne může u dospělých jedinců dojít ke snížení kalorické hodnoty přijmuté stravy o 215 až 279 kalorií denně. V článku BBC mi úplně chybí podstatná část o “typu” stravy, které bychom měli jíst méně - té, na kterou byla studie zaměřena. Jedná se o energeticky-koncentrovanou stravu typu čokoládových tyčinek, dezertů, sušenek, jídel z fast-food řetězců, atp. Vlastní studie vůbec nepokrývala onen druhý protipól - energeticky chudou stravu, jakou je například zelenina. Oba póly se dají označit ještě jinak - obsahem živin. Zatímco ta energeticky-koncentrovaná část nám dodá dostatek energie, obvykle od ní nemůžeme očekávat žádné živiny (přidané vitamíny či minerály nepočítám - obvykle jsou v zanedbatelném množství a navíc ve formě, která je často tělu velmi málo dostupná…). A naopak - zelenina je sice energeticky málo bohatá (zkuste celý den fungovat jen na listovém salátu…), zato vám dodá živiny, které tělo potřebuje. BBC rovněž úplně pominula možnost vyzdvihnout zmíněný opačný pól a dodat - ano, jezte méně sušenek a BiGMaců a přidejte si naopak porci zeleniny. Škoda… Přitom ve vlastní studii autoři přímo píší:

 

… tato zjištění jsou v souladu s principem “na velikosti (porce) záleží” u energeticky chudší stravy a měla by být využita při intervencích u osob konzumujících malý podíl této zdravější, energeticky chudší stravy…

 

A proč toho využít? Jednak kontrola porcí nefunguje u každého - spousta z nás si sice naloží porci pro střízlíka, ale následně si jde dvakrát pro další nášup. Další zase trpí komplexem “sněz to všechno” z dětství - od jiného, než vylízaného talíře se nevstává… To jsou přesně ty skupiny lidí, kteří by výměnou zmíněných Twixů a kuřecích stripsů za zeleninu a ovoce získali nejvíce!

 

Závěr #1: jíst méně “jakéhokoliv” jídla není nejlepší a ani jedinou cestou, jak zmírnit epidemii obezity, kterou zažíváme

Závěr #2: massmédiím nevěřte…

 

 

Kategorie: 
Obrázek uživatele Martin Novotný

O autorovi

"Duchovní otec" projektu, bio-hacker2, gastronaut, nutrarián, zdravotní detektiv, infovor, blázen do fitness/OCR.

„Starejte se dobře o své tělo. Je to jediné místo, ve kterém musíte žít.“ Jim Rohn